Sunday, 24 April 2011

Bersediakah aku?

Rona, tadi aku on9 fb... tiba-tiba aku terbaca satu artikel ni... aku terus tergamam... dan takut sgt... bukan kerana aku takut akan kehadirannya tapi aku takut sbb aku tidak bersedia... aku masih jahil dan jugak lalai dgn tanggungjawabku yg sebenarnya..... walaupun dari dulu lagi kita mmg tak tau bila dan bagaimana kehadirannya nanti.... tp kali ini agak berlainan... aku rasa, hiba dan gugup... memandang kepada wajah anak2 dan jugak tentang perancangan kehidupan pada masa akan datang.... macamane dan bagaimana nanti?... anak2 yg masih kecil dan aku jugak masih belum puas bermanja2 dgn mereka dan juga keinginan untuk melihat mereka berjaya.... dewasa kelak....Allahuakbar!!... 


Kisahnye begini....

Ada seorang guru di negara China yang membaca berita di suratkhabar China mengenai seorang bayi yang dilahirkan dengan mulut tertutup rapat. Seolah-olah dijahit la rupa mulut bayi tu. Guru tu adalah kenalan kepada seorang guru di Malaysia. Selepas baca berita tu dia terus email kepada kawannya di Malaysia.

Mengenai bayi tu, doktor berpakat untuk melakukan pembedahan ke atas mulut budak tu supaya normal seperti bayi lain. Selepas selesai membedah mulut dan mulut bayi tu terbuka, doktor yang membedah bayi tu terperanjat. Ada sekeping kertas kecil yang tertulis dalam bahasa Cina ! Doktor tu terus mengeluarkan kertas tu dan membaca tulisan tu. Selepas membaca... doktor dan nurse kat bilik bedah tu jadi hairan..macam mana ada sekeping kertas yang bertulis dalam mulut seorang bayi yang baru lahir dengan keadaan mulut tertutup rapat! Mulut bayi tu hanya boleh dibuka dengan hanya melakukan pembedahan sahaja! Subhanallah Maha Suci Allah!! Memang tak tercapai akal kalau memikirkan kejadian tu.

Kandungan tulisan atas kertas kecil :
"Ingatlah wahai manusia, sesungguhnya Hari Kiamat akan menjelma tidak lama lagi"  

Maka terperanjat lah doktor  tersebut sebab bayi tersebut memang sejak dilahirkan memang mulutnya tertutup. Jadi tiada bukti mengatakan ada orang yang meletakkan kertas kecil tersebut. Jadi memanglah terbukti bahawa kuasa Allah Yang Maha Besar menciptakan bayi tersebut sedemikian rupa untuk memberi maklumat kepada manusia tentang ketibaan hari kiamat..

Dalam keadaan ini, cuba kita renungkan pada zaman Rasullulah s.a.w,  Allah telah memberikan petunjuk
kecil tentang tanda-tanda hari kiamat sejak zaman nabi-nabi dulu lagi seperti lelaki kawin sama lelaki.
Begitulah sebaliknya. Dan di dalam Al-Qur'an sendiri telah mengatakan bahawa tanda-tanda hari kiamat ialah apabila orang Islam sendiri yang membenci Islam dan menentangnya. Ini telah terbukti pada zaman sekarang di Negara kita.

Hari kiamat pasti akan berlaku cuma kita tak tahu bila. Rasullullah ada menyebut hari kiamat akan datang pada hari Jumaat tapi tak tahu bila...  Jadi sama-samalah  kita renungkan bersama sesungguhnya berita itu adalah merupakan satu bonus daripada Allah terhadap manusia agar bersiap sedia... untuk menanti ketibaan hari kiamat...

Seperkara lagi ialah berkenaan salah satu tanda kiamat iaitu akan berlaku gempa bumi di tiga tempat ... .timur tengah, barat dan timur.Waktu itu baru Turki dan Taiwan . Tup..tup..Mexico di landa gempa bumi, tsunami di Indonesia, dan sekarang ni lava gunung merapi meletup memusnahkan hidupan termasuk manusia. Allahuakbar!

Smoga Allah memberikan kepada aku kekuatan dan keimanan yg kuat dari mendengar bisikan2 syaitan yg hanya ingin menyesatkan manusia......

Hari ini aku cuti...


Hai Rona!...

sorrylah sbb aku tak trus jumpe ko lepas balik dari aping tu ari.... aku penat giler la... haha...tak tau le knp... asal aku letak je kepala trus aku pengsan... tido mcm dah setahun tak tido... wakakakakah..... giler ek aku ni... masak pun main cincai je... hehe... nasib baik hubby tak brapa kisah sgt.... lagipun kat umah stok makanan byk... cuma rajin ke malas je nak amik dr dalam frezer tu...

Takde special xtvt pun untuk aku sekeluarga pada cuti minggu ni.... abang amir asik dok merengek nak gi zoo ngan kawan2 skolah dia je.... kene bayar $10 kat skolah... aku tak kisah cuma worry skit je la... yelah takut jugakkan... budak2 tu klu dah ramai2, kang cikgu dia bleh ke handle smuanya tu... ishh..ishh.. tapi hubby dok bilang biarkan je lah dia nak berkawan2... lagipun budak lelaki ni kene kasi lepas skit sbb biar bagi dia xventure kata hubby... apa2 je la kan... lagipun si issac pun ikut jugak.... jadi dorang masih bleh saling ingat-mengigati... maklumlah, dua2 mmg kuat mengadu.... so, masing2 dah janji akan jadi bdk baik... klu tak? ibu tak kasi duit.. hehe

Ryan : adik pun nak gi jugak...
Abg Amir : mane bleh... ini budak skolah je la...
Ryan : adik nak bli skate board je lah...
Abg Amir : ok... suruh ibu bli k.... tp tak leh gi zoo


Adik trus lompat2 suke ati... aku ngan hubby dok gelak... budak umur 3 tahun dah mintak nak skate board... klu umur 7 tahun mintak ape la plak...hahaha.... penin tau rona melayan 3 abdul ni... kadang2 aku ni dah mcm ilang punca nak melayan kehendak bdk2 zaman skrg... tak bagi merajuk.... bagi plak, kita yg bengkok... hahaha....

Oklah rona, hari ni mmg xde citer yg menarik sbb aku pun makan tido makan tido je... badan pun dah naik kembang... kene diet skit ni tp mmg payah le... sbb budak2 ni ngan ayahnya pemakan.... hehehe... jd aku pun sama la jugak.... dah nama pun chef....... nasib2... kadang2 malas nak pikir pasal gemuk2 ni... lantak le.... asal   tak obesiti sudah.... tp kene kurangkan skit kot... sluar dah ketat... wakakakakah..... wish me luck ye rona!

Friday, 22 April 2011

I'm sorry... good bye!

Hello Rona!

Skrang ni anak2 tgh tido.... kejap2 si ryan ni terbangun... nangis2.... penin kepala aku sbb tak tau dia nangis pasal aper... kejap lagi hubby aku balik... aku kene siap2 ni nak balik aping plak.... malam ni aku tidor sana tau... tapi esk pg2 aku dah balik la kot sbb hubby aku kijer kan?...hari ni aku moody skit la rona... badan aku penat sangat.. sakit2 pun ada... entah tak tau kenapa.... bosan kot... huhu.... tp ko jgn tak tau, dalam malas2 pun aku bleh masak lagi la... hehe... paberet hubby tau... asam pedan ikan merah..... hehe.... sodappp....

ko tau rona, aku penin sikit 2 3 ari ni sbb nak pikir pasal besday hubby aku tu...bulan 5 nanti.... nak bagi present aper? nak wat kek aper? planning aper? walaupun lama lagi... preparation kene pikir gak.. maklumlah aku ni org umah yg tak bergaji... kehkehkeh... klu ada hasil duit jual kek ngan kuih tu... bleh la aku kumpul skit2... skrg kene jimat lor.... huhu...


Smlm aku ada la gi bank nak tanya pasal installment umah aku ni.... skrg ni dah naik plak... seribu lebih sebulan... giler ape?... tau dlu aku gi je sewa kondo... mcm2 kemudahan yg ada... paling2 pun ada swimming pool.... skrg ni barang dah mahal... smuanya mahal.... sian kat hubby kene keje kuat... klu tak payah gak ler nak idup selesa skit... whatever pun aku bersyukur... sekurang-kurangnya aku tak le susah sgt... hidup sederhana dan masih lagi di tahap mampu.....

malam ni aku tak ngadap ko k... kat aping sana xde tenet... so, ko ddk diam2 je la... esk aku citer lagi....jgn mare la k sbb tak bawak ko sama.... sorry & gud bye.... luv u...

Thursday, 21 April 2011

Selamat Berkenalan... Rona


Assallamualaikum Rona..... hi!... hari ni aku gembira skit sbb dgn tiba2 aku berjumpa dgn ko.... Aku harap ko dapat jd teman berbual dan bercerita... walaupun aku tau ko tak akan balas or respond dgn ape yg aku tulis, tapi at least aku ada kawan gak... huhu... so, kita akan jadikan hari ni sebagai titik permulaan perkenalan kita k.... cheewaaahhhh......